SUPPLEMENTEN

Vitamine F en K

Vitamine F is een oude naam voor de onverzadigde vetzuren linolzuur, alfa linoleen en liponzuur.
Die zijn onmisbaar voor het lichaam en met name de hersenen.

Linol(een)zuur zit ruim in alle 'rauwe' olieproducten, zoals ongeraffineerde biologische plantenoliën (bij Natuurwinkels verkrijbaar) en 'extra vierge' olijfolie.
Ook noten, pitten en pinda's zitten vol met linol(een)zuur - en vitamine E.

Liponzuur komt vooral voor in orgaanvlees, sommige zaden, gegiste producten en, wat minder, in spinazie en broccoli.
Liponzuur versterkt de werking van Vitamine C en E. |
Het wordt beter opgenomen in combinatie met linol(een)zuur.
Liponzuur wordt bij 'Therapeutische supplementen' verder besproken.


Belangrijk voor de kalkopname en bloedstolling is Vitamine K2 !
Vitamine K2 zorgt ervoor, dat het bot-eiwit kalk kan binden, en lijkt in hogere doses botontkalking en botfractures bij oudere mensen tegen te gaan.
Zie 'combipil' voor meer info over botontkalking.
Ook is deze vitamine belangrijk voor hart- en bloedvaten, en behulpzaam bij het tegengaan van prostaat- en leverkanker.

Vitamine K1/ 2 is essentieel voor de bloedstolling, maar voor deze functie zal een tekort zelden* optreden.
Een overdosis kan bloedstolsels veroorzaken, vooral trombose(risico)-patiënten moeten uitkijken met vitamine K supplementen.

Volgens nieuwe inzichten moet de ADH (van 75 mcg) naar boven toe bijgesteld worden voor een optimale botvorming (M. v. Summeren, dec 07) ...
Zeker voor kinderen en 40 plussers zijn relatieve tekorten slecht voor de botten en tanden (Theuwissen e.a. 2014)

Bij mannen is vitamine K1/ 2 (500 mcg per dag) effectief bij het tegengaan van diabetes. Het verbetert de isulineresistentie.
Bij vrouwen in deze dosis niet. De onderzoekers denken, dat dit misschien ligt aan het binden van vitamine K aan vetweefsel - de onderzoeksgroep met vrouwen had meer overgewicht, dan die met mannen.
Bij nieuwer onderzoek is voor zowel mannen als vrouwen i.h.a. een significant effect gevonden op diabetes (Manna e.a. 2016)

Vitamine K1 blijkt van belang bij geheugenprestaties van met name ouderen - K2 echter niet (Presse e.a. 2013).

Vitamine K2 zit in dierlijke en melkzure gefermenteerde producten, en wordt met mate aangemaakt in de menseigen darmflora uit vitamine K1 - mede afhankelijk van een goed werkende flora..

Met name boerenkool, groene/rode kool, spinazie en raapstelen zijn zeer rijk aan vitamine K1 (boerenkool bijna 1000 mcg per 100 gram), zie hier .
Ook oregano bevat veel.
* een antibioticakuur vernietigt de darmflora. Ook andere zaken kunnen een slechte darmflora veroorzaken. Daardoor wordt de vitamine K omzetting/ opname ernstig belemmerd...
een symptoom van sterk vitamine K tekort kan de spontane/extreme vorming van blauwe plekken zijn (maar die kan ook veroorzaakt worden door te weinig vitamine C of vitamine B12, of door bloedverdunners)


Dierlijke producten variëren sterk in K2 gehalte.
Graangevoerd stalvee levert minder dan scharrelend vee. Eieren, melkvet, kip en gehakt bevatten relatief veel.


De werking van de darmflora wordt besproken bij "Inleiding' van deze sectie, en op veel andere plekken in deze site.

NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...