SUPPLEMENTEN

Vitamine E


Vitamine E een belangrijke antioxidant en is essentieel voor alle organen. Ze speelt een rol bij het beschermen van bloedvaten, lever, huid, hersenen, ogen en bij bindweefselgroei - en bij de aanmaak van rode bloedcellen en spierweefsel.

Vitamine E zit voldoende in noten, groenten en fruit.
De meeste Vitamine E zit in cereals, tomatenproducten, noten (amandelen), spinazie, zonnebloempitten en plantaardige olie (en daarom ook in chips die in zonnebloemolie gebakken zijn).
Véél natuurlijke vitamine E is alleen maar beter, overdoseringen zijn niet snel mogelijk, al is de maximaal veilige dosis op 300 mg gezet.

Bij rokers is er een aanzienlijke afbraak aan vitamine E.
Bij mensen met metabolische aantastingen en overgewicht is er een groot tekort. Hoge waarden aan bloedlipiden (cholesterol, triglyceriden) binden de vitamine in het bloed, waardoor deze niet bij de organen kan komen (Traber e.a. 2015).

Een belangrijk onderscheid moet gemaakt worden tussen Vitamine E uit natuurlijke producten, en de vitamine E die in meeste supplementen gebruikt wordt: alpha-tocopherol.
Het meeste wetenschappelijke onderzoek naar Vitamine E beperkt zich tot alpha-tocopherol (net zoals voor Vitamine C alleen ascorbinezuur gebruikt wordt).


Het gunstige effect van Vitamine E blijkt echter veel krachtiger te zijn als álle 8 natuurlijke vormen hiervan gebruikt worden - het blijkt dan zelfs werkzaam tegen het ontwikkelen van Alzheimer (Mangialasche, 2010). Net als Vitamine D en B12 dat zijn.
Zie ook Park e.a. 2008, Williamson 2002 en Vatassery e.a. 2004.

De antikankerwerking van Vitamine E ligt (deels) in een van de andere acht vormen: gamma-tocopherol (Jiang e.a. 2004, Chen e.a. 2013).
Alpha-tocopherol blijkt juist de gamma af te breken. Ze horen in evenwicht te zijn.
Reden waarom de 'natuurlijke' verhouding uit voeding zo belangrijk is (neem wat amandelen, pitten en tomaat extra).

Bij langdurig gebruik heeft Vitamine E óók bewezen, werkzaam te zijn tegen Artritis (en dus ook andere ontstekingsprocessen) , door het verminderen van de 'Interleukine-1' productie (bij tijdelijk 1200 mg. gespreid per dag, na 2 weken verminderd tot 200 mg), zie hier *.

Bij een driejarig onderzoek onder ouderen bleek dat degenen met hogere vitamine E waarden een lagere fysieke achteruitgang kenden. Lagere niveaus aan andere vitaminen hadden geen invloed op de achteruitgang (Journal of the American Medical Association, 2008; 299).

Ouderen zijn enorm gebaat bij vitamine C en E supplementen bij het voorkomen van Alzheimer en dementie. (zie Aantastingen).


SCHADELIJK?

Terwijl alpha-tocopherol alléén juist schadelijk is. Zeker in de hoog-gedoseerde hoeveelheden, die veel ouderen slikken.
Volgens sommige onderzoekers is 50 mg zelfs al teveel in combinatie met Vitamine C supplementen > 90mg (Hemila 2009).
Bij jarenlang gebruik van 400 mg alpha-tocopherol blijkt de kans op dodelijke hartaanvallen met 13% toe te nemen (Lonn E, Bosch J, Yusuf S, 2005).

In 2011 waren er weer de krantenkoppen dat vitamine E supplementen schadelijk zijn.
Vitamine E zou een veel hogere kans op prostaatkanker geven (Klein 2011).
Ook dit onderzoek is uitgevoerd met chemische alpha-tocopherol, en er is geen rekening gehouden met de al lang bekende kritiek daarop. Waarom niet ?
Zie de algemene pagina over vitamines voor meer info over dit onderwerp.



* Van álle vitamines, mineralen, flavonolen en andere micronutriënten kan gezegd worden, dat het samenspel het grootste belang is voor de weerstand van het lichaam. Alle onderzoek dat plaatsvindt met chemische geïsoleerde vitamines plaatst zichzelf buiten de natuurlijke werkelijkheid... ook al kan dit onderzoek soms van nut zijn.

NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...