SUPPLEMENTEN

Vitamine A en carotenen

 

Vitamine A is onmisbaar voor een gezond lichaam. Het draagt bij aan de afweer, de reproductie, groei, huid, ogen en nog veel meer.

Het zit veel in lever en kalkoen, in ander vlees, melkproducten en vis.
Omdat vis en volle zuivel ook een leverancier zijn van Vitamine D, zijn dit eigenlijk onmisbare voedingsproducten.
Veel lever(producten) eten kan tot Vitamine A overschotten leiden.
Zeker vrouwen in verwachting moeten uitkijken met teveel Vitamine A.
De ADH is maximaal 1000 mcg.

Het lichaam kan carotenen uit plantaardige voeding (zoals Bètacaroteen) omzetten in vitamine A.
Maar dat proces verloopt niet altijd even goed.

Hiervoor is het BCMO1 enzym nodig. Bepaalde mutaties in het BCMO1 gen kunnen de omzetting drastisch verminderen, soms wel 90%.
Geschat wordt dat 45% van de bevolking problemen hiermee heeft (Liets e.a. 2012).

Reden waarom vegetariërs ernstige tekorten kunnen hebben ook al consumeren ze caroteen-rijke voeding. De vraag is wel in hoeverre andere carotenen dan bètacaroteen (zoals hieronder besproken) een gelijkwaardig effect kunnen hebben als Vitamine A.

Ook andere factoren kunnen deze omzetting negatief beinvloeden: zinktekort, een slechte darm(flora), een slecht werkende schildklier of lever.
De reden waarom de meeste mensen hier niet zoveel last van hebben is dat in het Westerse voedingspatroon gemiddeld 70% van de vitamine A uit dierlijke producten komt.

Bètacaroteen hoort niet echt thuis bij de anti-oxidanten, zoals vaak nog wordt beweerd (daarvoor is de werking te zwak). Andere carotenen hebben een veel sterkere werking.
Bètacaroteen is in kankeronderzoek een verdachte stof gebleken, die niet als supplement gebruikt moet worden.

Te veel Vitamine A of Bètacaroteen werkt kankerbevorderend.
En te weinig óók !
Vitamine A-tekorten leiden tot problemen - als eerste zichtbaar bij de ogen, verminderde weerstand en een slechte huid.

De OMREKENING van bètacaroteen naar vitamine A blijkt niet te kloppen. Volgens recent Nijmeegs onderzoek moet die maar liefst een factor 21 zijn !
Als we dit omrekenen naar de benodigde hoeveelheid Vitamine A, is dit een schadelijke hoeveelheid bèta-caroteen... dus moeten we onze vitamine A directer binnenkrijgen... of via andere carotenen.

De meeste vruchtensappen en yoghurtdrinkjes met toegevoegde vitamine A bevatten 15 % van de ADH per 100 ml in de vorm van bèta-caroteen.
Sommige vruchtensappen bevatten per 100 ml. al 50 % van de ADH (Cool Best original, Vi-Fit, Super de Boer).
Dat zal niet snel leiden tot Vitamine A overschotten, omdat de omrekeningsfactor die gebruikt wordt niet klopt. Maar wel tot schadelijke overschotten aan bètacaroteen !

Plantaardige producten met veel bèta-caroteen en met name ook veel andere carotenen (!) zijn pompoen, wortel(sap), spinazie, boerenkool, raapstelen en zoete aardappelen. Samen met veel andere gezonde stoffen.



Behalve bètacaroteen bestaan er vele andere Carotenoïden, plantenkleurstoffen met meestal een positieve werking, hoewel over overdoseringen weinig bekend is.

Het nieuwe wondermiddel is Lupicide, uit tomaat, dat tegen kanker werkzaam zou moeten zijn, slaapstoornissen en onvruchtbaarheid.

Een andere belangrijke caroteen is bijv. ALPHA-CAROTEEN, dat vaak in dezelfde producten voorkomt als bètacaroteen - zoals in wortelen - maar niet in chemische vitaminepillen.
Alpha-caroteen is veel krachtiger positief werkzaam dan bèta-caroteen.
Li e.a. (2010) tonen een sterke relatie aan tussen hoge bloedniveaus aan alpha-caroteen en een lagere sterfkans door vele aantastingen (tot -34%).
Omdat dit samenhangt met een hogere consumptie van groene en oranje/rode groenten en fruit, spelen natuurlijk ook andere waardevolle stoffen (vitamines, mineralen, flavonolen uit die groenten en fruit) een rol.

ASTAXANTHINE VAN MEER BELANG DAN VITAMINE A?

Een van de meest krachtige carotenen lijkt ASTAXANTHINE te zijn, voorkomend in roze zeedieren (zalm, garnalen, kreeft, en ook forel), en in sommige algen (zeewier), zoals Fytoplankton en Chlorella (zie bijv. hier en hier).
Astaxanthine schijnt als antioxidant vele malen krachtiger te werken dan vitamine E, en is mogelijk van groot belang voor mensen met neurodegeneratieve ziektes.
Ook bij macula degeneratie (ouderdomsblindheid) heeft het een spectaculair effect. Net zoals bij oogaantasting door diabetes. Zie ook hier. Het is veel beter voor de ogen dan Vitamine A!
Bij dwarslaesie blijkt Astaxanthine net zo effectief als het farmaceutische 'medicijn' hiertegen (MPSS) zonder de uiterst schadelijke effecten die MPSS (een steroïde) wel heeft. Dit komt onder meer door de positieve werking op NT3. NT3 speelt ook bij andere zenuw- en hersenaantastingen een belangrijke rol. Zoals bij gehoorschade door hard geluid... (waar meerdere natuurlijke stoffen een rol kunnen spelen, zoals COX-2 remmend resveratrol).
Oxidatieve stress als gevolg van glucosepieken vermindert.
Het is werkzaam bij eczeem en huidaantasting door UV straling, vermindert LDL cholesterol en andere biomarkers van Metabool Syndroom en hart- en vaataantastingen.
Het versterkt de werking van chemo tegen longkankercellen en lijkt werkzaam tegen leverkanker.
Ook versterkt het de hypocampus en werkt daarmee tegen neurodegeneratieve aantastingen zoals Alzheimer.
Ook bij spieraantastingen lijkt het werkzaam.
En bij overgewicht, en mentale en fysieke oververmoeidheid.

Zie ook deze overwiew uit 2016, die allerlei positieve resultaten laat zien, maar wel grotendeels gebaseerd op dier-studies en kleinere klinische studies (waardoor echte wetenschappelijke 'bewijzen' nog ontbreken, maar de aanwijzingen zijn wel heel erg krachtig).

Bij β-Cryptoxanthine en zeaxanthine, die iets minder krachtig werken dan astaxanthine, maar ook zeer waardevol lijken, zijn in een aantal onderzoeken naar hart en vaataantastingen, macula degeneratie en kanker positieve resultaten gevonden. β-Cryptoxanthine vermindert de groei van longkankercellen bij muizen met 52-63% - in een (omgerekende) dosis van 2 mandarijntjes of 1 rode paprika - en kan een waardevolle aanvulling op therapie betekenen bij nicotinegebruikers (ook bij stoppers met roken hebben nicotinepillen/ pleisters een krachtig kankerversterkend effect Iskandar e.a. 2016).

β-Cryptoxanthine zit veel in citrusvruchten, papaya, gojibes, pompoen en rode paprika. Zeaxanthine als meeste in gojibes (en ook relatief veel in duindoorn en oranje paprika).

NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...