SUPPLEMENTEN

Menthol en Kamfer

MENTHOL en KAMFER (camphor) worden veel toegepast bij verkoudheid.
Deze stoffen worden gebruikt in VICKS en TIJGERBALSEM.

Het effect daarvan is juist averechts: bij jongere kinderen blijkt het ademhalingsproblemen juist te versterken, en kan leiden tot acute ziekenhuisopname !

Deze stoffen geven de illusie, dat de ademhaling verbetert, ook al is dat niet het geval (B.K. Rubin ,Wake Forest University, jan 2009).

Zie ook 'etherische olie' bij 'Lichaamsverzorging'.


OMEGA VETZUREN en VETTEN


Zowel Omega 3 als Omega 6 horen bij de essentiële vetzuren, die het lichaam niet zelf kan maken, en die nodig zijn voor het aanmaken van eicasonoïden, bepalend bij vele enzymatische processen.

'Omega-9' vetzuren kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden, en zitten ook in vele plantaardige olie (m.n. olijfolie, en hennep-, vlas- en lijnzaadolie). Zie ook 32. Sommige mensen kunnen dit minder goed.

'Omega-6' is een verzamelnaam voor meervoudig onverzadigde vetzuren, bijv. uit soja- en zonnebloemolie (linolzuur).
Deze vetzuren zijn onmisbaar voor een gezonde energiehuishouding - maar de balans met andere vetten is zoek in ons Westers dieet, wat metabolische aantastingen veroorzaakt . Omega-6 beperken is het devies.
Over het effect-verschil tussen industrieel (met electrolyse) gewonnen zonnebloemolie en de 'gestoomde' olie van de bioloog is mij nog niets bekend. Verschil zal er zeker zijn... Gezonde olie heeft geen chemische raffinage (zoals ontgeuren of bleken) ondergaan.

'Omega 3' is een verzamelnaam voor verschillende vetzuren, die nogal verschillen.
De basis wordt gevormd door Liponzuur (alfalinoleenzuur - niet te verwarren met linolzuur). 'Omega 3 Liponzuur' zit in een aantal vetten - het meeste in Lijnzaadolie.Ook koolzaad- en notenolie horen bij de omega-3 soorten.
Liponzuur is van zichzelf al belangrijk, maar net zo belangrijk is de DHA en EPA, die ons lichaam uit liponzuur vormt.

Dat gebeurt bij mensen onvoldoende.
De verklaring hiervoor berust in de onvoldoende werking van enzymen en/of de lever, die liponzuur omzetten in EPA (eicosapentaeenzuur), en daarna in DHA (docohexaeenzuur).

EPA en DHA zijn onmisbaar voor een goede communicatie tussen de hersen- en zenuwcellen. En in VIS en PLANKTON (algen) zit reeds gevormde EPA/ DHA... (zie deze site).

Van liponzuur wordt maar 0,2% omgezet in EPA. Bij belastingen van de lever gebeurt dat nog minder. En de lever raakt snel overbelast bij verkeerde voeding en aantastingen.
Van EPA wordt hooguit 23% omgezet in DHA... waarmee het belang van vis of algenolie onderstreept wordt voor een voldoende DHA niveau bij iedereen.

Tekorten aan EPA en DHA komen deels door een teveel aan Omega 6 uit plantaardige olie, die geen Omega 3 bevat.
Deze Omega 6 vetzuren 'beconcureren' de liponzuuromzetting in het lichaam.

Daarbij komt, dat we niet altijd voldoende liponzuur binnenkrijgen, en dat het lichaam liponzuur ook voor andere behoeftes gebruikt, dan alleen DHA.

OMEGA 3 ALS WONDERMEDICIJN

Mensen met lage omega-3 bloedwaarden hebben een veel hogere kans op plotselinge hartaanvallen, maar dat wil niet zeggen, dat het slikken van omega-3 supplementen hartaanvallen voorkomen.

De oorzaak hiervan ligt meestal in een ongezonde levensstijl - zoals roken en veel (koolhydraten, eiwitten en vet) eten - en die wordt niet weggenomen door omega-3 producten.

De Amerikaanse hartassociatie adviseert 2-4 gram DHA en EPA per dag voor mensen met hoge triglycerideniveaus, maar dat leidt tot veel te hoge bloedwaarden aan omega-3 (L.C.Hemphill, Boston 2009) - zie hieronder.

Uit langdurig onderzoek is gebleken dat mensen die twee maal per week vette vis eten ruim 2 jaar langer leven en een veel lagere kans hebben om te overlijden aan hart en vaatziekten (ACP 04-2013).

Omega-3 lijkt effectief bij hersenaantastingen. Bij het bestrijden van ADHD en Alzheimer wordt het steeds vaker ingezet.
Met name de combinatie met CURCUMA en GROENE THEE lijkt weldadig voor de hersenfuncties, en is mogelijk ook van groot belang bij andere aantastingen, door het bestrijden van eiwitplaques en ontstekingsprocessen.
Mats Johnson 2014 concludeert dat Omega 3 supplementen met name effectief zijn tegen een specifieke vorm van ADHD: ADD. Misschien is in combinatie met de 'broccolipil' een bredere effectiviteit?
Bij Alzheimer is een gebrek aan DHA in de hersenen geconstateerd.
Dat blijkt samen te hangen met een gebrek in de lever, om DHA uit omega-3 te maken. De onderzoekers adviseren om visolie of fytoplankton supplementen te slikken.
Nieuw onderzoek heeft duidelijk gemaakt, dat mensen die reeds Alzheimer hebben, geen vermindering van de symptomen krijgen bij het slikken van DHA rijke visolie. Alleen bij het voorkomen daarvan lijkt het een rol te kunnen spelen (Eurekalert, 10-2010, 11-2010).

.In onderzoek naar de ontwikkeling van schizofrenie bij jonge mensen is Omega 3 zéér effectief gebleken: het risico op psychotische stoornissen bleek met 80% te verminderen !
Omega 3 blijkt een goed alternatief voor de behandeling met antipsychotica, die vele ongewenste bijwerkingen vertonen (BBC, 02-02-2010).

De werking van Omega-3 op de concentratie/ leerprestaties is omstreden.
Dat het een positief effect op de hersenen heeft, is wèl duidelijk.
Alternatieve behandelaars van ADHD hebben veel succes met vis- en LIJNZAADOLIE , het schijnt leerprestaties bij veel mensen te verhogen.
Het tekort uit zich in ADHD, dyslexie, dyspraxie en agressie.

DHA is - als een van de weinige natuurlijke stoffen - werkzaam gebleken om hersenschade na een beroerte te voorkomen.
DHA activeert genen die celbeschermende stoffen produceren en vermindert de productie van oxidanten na een aanval. Tijdige toediening zorgt voor minstens 50% minder hersenschade (Stroke Foundation 2013).
Er zijn meer stoffen zoals Rutine en alpha B-crystalline (door het lichaam zelf gemaakt) die hierbij een positieve rol kunnen spelen. Beiden worden beïnvloed door flavonoïden.
Van appelflavonoïden is vastgesteld dat ze hetzelfde spectaculaire effect kunnen hebben (PlosOne 2012).

Visolie blijkt hersenschade als gevolg van overmatig alcoholgebruik voor 90% tegen te gaan.

Ook is er onderzoek, dat een enorme verbetering liet zien van cholesterol en triglycerides als gevolg van suikerziekte, en een verlaging van verschillende ontstekingsprocessen (Hein e.a. 2010).
Dit onderzoek is gedaan met LEVERTRAAN, dat ook rijk is aan vitamine D (en A), wat mogelijk bijgedragen kan hebben aan het sterk verlagende effect op ontstekings - en kanker - factoren.
Levertraan is van een heel ander gehalte dan andere visolie. Het meeste onderzoek wordt tegenwoordig gedaan met 'gewone' visolie.
Een aandachtspunt, om hier ook levertraan in te betrekken. Net als algenolie.

EPA/DHA bestrijden Diabtes-1 en ander auto-imuunziekten. Ze helpen zelfs bij het herstellen van beta-cellen en ook van het bloedglucose.  Interferon gamma, interleukine 17 en 16, en TNF-α worden verbeterd (Bi e.a. 2017).

Omega-3 vetten tijdens de laatste helft van de zwangerschap verminderen de kans op ASTMA en luchtweginfecties bij het kind met 31%.
Bij vrouwen met lage bloedwaarden aan omega-3 verminderde de kans op astma bij het kind zelfs met 54%! (Bisgaard e.a. 2017)

DHA bestrijdt ontstekingprocessen door o.a. de aanmaak van resolvines, die hechten aan ontstekingshaarden. De meest effectieve is 'Resolvine D3'. Het is gebleken dat de productie van Resolvine D3 uit DHA krachtig positief beïnvloed wordt door aspirine (Serhan e.a. 02-2013). Aspirine - als salicylzuur - komt veel voor in bepaalde groenten en kruiden (zie 'Combipil').

Mogelijk heeft dit te maken met het veronderstelde kankervoorkomende en kankerbestrijdende effect van Omega 3 vetten.
Ma e.a. (JNBC 02-2013) tonen voor het eerst aan dat een levenslang hoger niveau aan omega-3 borstkanker significant kan voorkomen en dat áls er tumoren ontstaan deze kleiner in omvang zijn.

Depmer e.a. 2013 tonen voor het eerst aan, dat EPA en DHA alle belangrijke processen in de (muizen)lever positief beinvloeden, veel meer dan verwacht:
ontstekingen, oxidatieve stress, detoxificatie, vitaminenwerking, mRNA celstimulering, glucose/vetzuurmetabolisme etc. Voor zo een positieve werking is omgerekend 2-4 gram supplement per dag nodig - als er geen andere EPA/ DHA bronnen zijn (zie onderaan).

Li e.a. 2017 tonen aan dat EPA en DHA de gevolgen van ultra-fijnstof uit luchtvervuiling bestrijden. Ze laten zien hoe deze ultra fijnstof (nano-deeltjes) alle organen penetreert, en onstekingsreacties en beschadigingen veroorzaakt. En dat 2-4 gram van deze omega-3 vetzuren (een vette vis per dag) die schadelijke effecten meer dan halveren!

Zie ook de aantastingenpagina's Inleiding , Eiwitten en Overgewicht.


SUPPLEMENTEN EN BABYMELK

In omega-3 supplementen die niet van pure visolie gemaakt zijn kan kunstmatig DHA verwerkt zitten. Dat kunstmatige DHA heeft niet het gunstige effect van natuurlijk DHA - integendeel (Hoshi e.a. 02-2013). Gewoon visolie van DHA rijke vis kopen dus. Of beter nog algenolie....

Ook in moedermelk zit DHA. Een rechtse meerderheid in het Europese parlement heeft - ondanks felle wetenschappelijke tegenstand - toegestaan dat melkpoeder met chemisch DHA zich mag vergelijken met moedermelk.


OLIJFOLIE en andere vetten

In alle euforie over visolie, verbleken sommige andere belangrijke onderzoeken, bijv. deze over olijfolie , dat even goede positieve effecten laat zien.

Samirie e.a. (2011) hebben ontdekt, dat grootgebruikers van olijfolie een 72% lagere kans op een beroerte hebben.... onafhankelijk van andere ingrediënten van een gezond dieet.
Eerder was het positieve effect van olijfolie al aangetoond bij hartziekten, overlevingskans na een infarct, diabetes, overgewicht, ADHD en hoge bloeddruk.

Olijfolie (enkelvoudig onverzadigde olie) blijkt veel beter dan de 'meervoudig onverzadigde olie', en lijkt vergelijkbaar met de positieve effecten van visolie.

Abuznait e.a. hebben het werkingsmechanisme van olijfolie bij het tegengaan van plaques in de hersenen duidelijker gemaakt (ACS 03-2013).
Onverhitte olijolie bevat 'oleaocanthal', dat zenuwcellen blijkt te beschermen tegen schade en de vorming van enzymen stimuleert die plaques oplossen en afvoeren. De onderzoekers vermoeden dat dit een van de redenen is waarom Alzheimer minder voorkomt in Mediterrane landen.

Oleaceine en oleuropeine uit olijolie, olijven en olijfbladeren zijn waardevolle stoffen die bijv. krachtig helpen om schade aan vaatcellen te voorkomen en repareren (Parzonko e.a. 2013).

Enkelvoudig onverzadigde vetten (als olijfolie en koolzaadolie) blijken het BUIKVET te verminderen bij mensen met overgewicht - en daarmee het risico op metabool syndroom (Eurekalert 03-2013). Meervoudig onverzadigde vetten (omega 3/ 6) hebben dit effect niet.

Elders op deze site is meer info over olijfolie, zoals bij 'Voedingsadvies'.

Ook kokosvet, rode palmolie* en roomboter horen bij de betere vetten - mits juist geproduceerd.

Om in te BAKKEN zijn deze vetten het enige goede. Omega 3 vet is ongeschikt om te bakken omdat zich giftige reactieproducten vormen. Dat geldt (in iets mindere mate) ook voor omega 6 vet. Beide vetzuren hebben meervoudige bindingsmogelijkheden en zijn daarom veel reactiever dan verzadigde en mono-onverzadigde vetten. Voor meer info zie 'Koken'.
*Geraffineerde palmolie is een van de meest gebruikte vetten. Het heeft als voordeel dat het bruikbaar is in margarines en banket in plaats van schadelijke transvetten. Rode palmolie is ongeraffineerd, en bevat een schat aan waardevolle nutriënten. Net als roomboter bevat palmolie veel palmitinezuur.

Zie over melkvet ook 'de Mythe van de schadelijkheid van verzadigd vet'.


MARGARINEfabrikanten stoppen in hun extra dure 'gezondheidsmargarines' Alfa-Linoleenzuur, dat in het lichaam omgezet zou worden in Omega-3 vetzuur.
In de praktijk blijkt dit nauwelijks te gebeuren...voor een groot deel omdat we teveel Omega 6 binnenkrijgen (tegelijk met die margarine).

Zie de uitgebreide studie van de Belgische Gezondheidsraad hierover.

SUPPLEMENTATIE

Er zijn grote verschillen in herkomst en kwaliteit tussen de beschikbare Omega-3 supplementen...
Het grootste aandachtspunt is de herkomst van de vis. Olie uit kweekvis is ronduit toxisch. Visolie waarvan de herkomst niet vermeld wordt is mogelijk gemaakt uit kweekvis - en heeft dan juist een ziekmakend effect!

Mijn zoon heeft de beste ervaringen met FLINNDAL omega-3, voor de bestrijding van zijn ADHD en bevordering van zijn concentratie - terwijl hij nauwelijks effect merkt van omega-3 capsules van het Kruidvat of andere drogisten.
Maar we hebben lang niet alle merken getest... zo schijnt 'EYE Q' ook een goed merk te zijn, dat vis uit relatief 'schone' zee gebruikt, om het zware metalen gehalte te beperken.
Van andere merken zijn ook visolies met extra hoge gehaltes aan EPA te koop (zoals van De Tuinen).

Omega 3 vetzuren uit visolie zijn zéér goed bij hart - en bloedvatproblemen, met name omdat ze 'klontering' tegengaan.

Voor preventief gebruik - zonder speciale reden - zijn deze supplementen minder geschikt, omdat visolie vaak zware metalen bevat door de zeevervuiling... afhankelijk van de herkomst van de gebruikte vis. Wilde zalm is een goede bron Zalmolie eveneens.
Met overmatige doses visolie is het uitkijken: zie o.a. Woodworth e.a. 2010 (die een aanzienlijk hogere kans op darmkanker vaststelden) en de pagina over aantastingen. Ook is er dan een hogere kans op bloedingen.
Een visrijk diëet (iedere dag vis) lijkt deze nadelen niet te hebben.

Druivenpitextract (Resveratrol) en Ginkgo Biloba zijn mogelijk eerder aan te raden, en twéé keer per week verschillende vis eten (zie vlees), of veel supplementen met Fytoplankton... en lijnzaadolie.

Visolie kent ook als nadeel, dat er te weinig van is om de hele wereld-bevolking te voeden. Er wordt nu al teveel vis gevangen.

Omega 3 olie uit ALGEN heeft deze nadelen veel minder.
In deze olie zit wat minder EPA dan in visolie (zie hieronder), maar dat lijkt ruimschoots gecompenseerd te worden door andere waardevolle stoffen uit de algen, die het effect van de EPA enorm blijken te versterken (zoals Astaxanthine) - waardoor er misschien 5 maal zo weinig van nodig is !
Zie bijv. Daily Mail over bloedrukverlaging door algenolie.

KRILLolie is om die redenen mischien ook gezonder dan visolie, maar de krillvisserij is nog veel minder duurzaam dan de gewone visserij.
Algen kunnen goed gecontroleerd geteeld worden voor maximale gehaltes aan werkzame stoffen.

NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...