SUPPLEMENTEN

Calcium en Fosfor

Kalk of Calcium is niet alleen belangrijk voor de botten, maar voor de hele stofwisseling, weerstand en alle lichaamscellen.
Kalktekort krijgt men al snel, als er geen kleine liter MELKproduct, of flink wat SINAASAPPELSAP per dag* genuttigd wordt - en door extreme lichamelijke belasting.

Een calciumtekort van 30 mg. per dag (veel mensen zitten daar nog boven) leidt tot een botontkalking van 1% per jaar.
Zolang er geen trauma optreedt, kan dit heel lang ongemerkt doorgaan. Te weinig kalk in de voeding veroorzaakt de aanmaak van Vitamine (OH2)D3, wat leidt tot schadelijk hoge niveaus intracellulair calcium, bijv. in de hersencellen (zie 'Aantastingen').
Voor de botdichtheid lijken Vitamine B12 en Foliumzuur minstens zo belangrijk (zie hierboven).
Ook genetische kenmerken zijn van grote invloed op de botdichtheid (18).
* Plantaardige kalk wordt vaak veel slechter opgenomen door het lichaam (Veel kalk ligt vast in vezelcellen, die het lichaam weer verlaten) - behalve als die door micro-organismen is 'veredeld', zoals bij Zuurkool... goed kauwen is dan ook belangrijk ! Andere kalkrijke groenten zijn bijv. spinazie en peulvruchten.

Kalk die in de darmen aanwezig blijft (ongeveer 90%), is niet nutteloos, net als een teveel aan vitamine C...
integendeel: het voorkomt darmkanker (e.a.) door het neutraliseren van agressieve stoffen (zoals ongebonden zuren en galzouten). Ook bepaalde eiwitten uit melk (spingolipiden) hebben dit effect.
Kalktekort leidt tot versterkte celdeling, en is daarmee een bevorderende factor voor (darm)kanker (Duan 12-2013) - wat Vogel 50 jaar geleden al riep... een roepende in de woestijn.

TEVEEL KALK (zonder andere mineralen) kan, net als te weinig, leiden tot nierstenen, en beïnvloedt de werking van hartmedicijnen (digitalispreparaten) negatief. Bij dieren ontstaan ernstige botproblemen door het éénzijdig massaal bijvoegen van kalk aan de voeding.

Het beste kan bij kalksupplementen een deskundige geraadpleegd worden (maar wie is 'deskundig' -> de aanhangers van oude theorieën ?).
BLOEDONDERZOEK zal bijna altijd een goed kalkniveau uitwijzen, omdat bij kalktekort calcium uit te botten onttrokken wordt.
De optimale dosis Calcium lijkt bij 800-1200 mg te liggen.
Blijkens onderzoek, bevat één op de acht Calciumsupplementen teveel lood - het betreft dan vooral Calcium die uit botten gemaakt is.

Kalkpilletjes zijn het beste, als ze 'melkzure kalk' bevatten, samen met andere van nature bijkomende stoffen (vitamine D/B, mineralen als magnesium en fosfor, sporenelementen en bepaalde eiwitten) .

Melk bevat niet alleen kalk, maar ook veel andere belangrijke elementen. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat melkkalk uit wei overgewicht vermindert, en dat dit nog beter gebeurt als de wei zélf geconsumeerd wordt, i.p.v. alléén de kalk.
Waaruit eens temeer blijkt, hoe belangrijk het is, het NATUURLIJKE product te nuttigen, en niet één chemisch geïsoleerde stof !
De energiewaarde van melkwei wordt grotendeels gebruikt wordt voor SPIERtoename, en leidt niet tot VETtoename.
80 % van het 'jojo effect' na een afvalkuur treedt NIET op als men daarna overstapt op een zuivelrijk dieet (zonder room en boter).
Overigens, had men vóór de vermageringskuur al een zuivelrijk dieet (> 800 ml per dag), dan blijft dit effect weg...



Fosfor is noodzakelijk voor de botgroei. Een bot bestaat voor 50% uit fosfor en voor 30% uit kalk.
De behoefte per dag is 800 milligram, ongeveer even groot als die aan kalk - al kan die bij veel sporten en andere extreme belastingen (borstvoeding) de helft hoger liggen.
Fosfor zit veel in bonen, (volkoren) tarwe, zilvervliesrijst, melkproducten en vlees.
SMEERKAAS (en fabrieksworst) bevat extreem veel Fosfor in de vorm van kunstmatige fosfaten, die worden toegepast als waterbinder ('snijdbaar water'). Kunstmatige fosfaten worden in verband gebracht met gedragsstoornissen.

NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...