DRINKEN



Zuiveldrankjes (1)


POSITIEVE BERICHTEN OVER MELK

Verse melkproducten zijn over het algemeen GOED* (zie hieronder voor kritiek op melkconsumptie).
Melkcalcium leidt tot een hogere vetverbranding, en helpt daarom bij afslanken. Waarom met name melkcalcium dit effect heeft, is nog onbekend...
Het calcium uit melk speelt ook een belangrijke rol bij de botvorming, in samenhang met bepaalde melkeiwitten.


Daarnaast wordt kalk uit melk(zure) producten - van alle kalksoorten - het beste opgenomen in het lichaam.
Het nuttigen van 800 ml zuivel per dag blijkt het lijnen te bevorderen
(zie supplementen).
Melkwei en karnemelk geven een duidelijke vermindering van overgewicht en taille-omvang - en van niveau's aan thyroïde hormoon (Medicine net 2011) - sojamelk geeft dit effect niet, in tegenstelling tot andere berichten. Ook geven deze producten een sterke boost aan het spierherstel na sporten omdat de eiwitten in snel opneembare vorm zijn.

In een grootschalig onderzoek (onder 48.000 vrouwen) bleek dat het nuttigen van 600 ml zuivel per dag, de kans op borstkanker met de helft verminderde... (International Journal of Cancer 2001 - American Journal of Clinical Nutrition, 09-2001) - in Nederlands onderzoek werd dit bevestigd bij het drinken van 500 ml karnemelk** per dag.

Ook bij darm- en huidkanker is de goede werking van melk gebleken (17).
Nog meer positieve effecten zijn waargenomen bij diabetes type 2, hoge bloeddruk (15) en jicht (bijna de helft minder risico: 16).

Positieve onderzoeken over melk zijn (o.a.) nog meer te vinden in het Voedings Magazine (gesponsord door de zuivelindustrie) en bijv. hier.


** karnemelk wordt niet meer gemaakt van aangezuurde volle melk, die dan afgeroomd wordt (zure room), maar van aangezuurde mágere melk. Dat geeft een duidelijk andere (laffere) smaak. Echte liefhebbers drinken liefst de ambachtelijke biologische en/of boerenkarnemelk uit de glazen fles... of die in het buitenland, waar nog wel vaak de ambachtelijke manier gebruikt wordt...


DE MYTHE VAN DE SCHADELIJKHEID VAN VERZADIGD VET

Melkvet is veel gezonder dan gedacht wordt (MedicineNet, 12-2010).
Melkvet bevat Palmitoleinezuur.
Het blijkt, dat mensen met de hoogste gehaltes palmitoleinezuur in hun bloed, veel betere cholestorol- en trygliceridewaarden hebben, een lagere insulineresistentie en een lager ontstekingsniveau.
Deze mensen hebben 2/3 minder kans op het krijgen van diabetes !

Een onderzoek naar het ontstaan van overgewicht bij kinderen vond geen verband met het gebruik van volle melkproducten - of dat van magere (Hendrie, Gollie, 2011).

De schadelijkheid van verzadigd vet wordt vaak onderzocht met discutabele vetten, die niets te maken hebben met verzadigde melkvetten.
Dat gebeurt met een dieet, dat heel ver van de realiteit staat, en met stoffen die ervoor gemaakt lijken om aantastingen te veroozaken.
Dit onderzoek vindt vaak plaats met muizen die extra gevoelig zijn voor diabetes en andere aantastingen.
De vertaling van deze onderzoeksresultaten naar mensen is totaal niet wetenschappelijk verantwoord, zie Denise Minger 2011.

De beste manieren om via voeding je cholestorol te verminderen, dichtslibbing van bloedvaten te voorkomen, hersenaantasting te vermijden en diabetes te voorkomen zijn om juist wel verzadigde melkvetten te consumeren en niet teveel onverzadigde omega-6 vetten te gebruiken.
Groenten, kruiden en fruit - en zeeproducten - spelen een doorslaggevende rol (zie supplementen-combipil).

De huidige beeldvorming over verzadigd (melk)vet is dan ook vreselijk misleidend.
Zie hier voor info over de vetarme dieetmythe.

Zie ook Kaas, en zoek op 'omega' in deze website voor nog meer info.


Biologisch

Meer nieuws over biologische melk (Science Daily 16 jan):
Door voor biologische melkproducten te kiezen kun je je verzadigde vet-inname met 30-50% verminderen.
Bovendien is de omega3-omega6 verhouding beter.
Ook kent biologische ‘wintermelk’ niet het kwaliteitsverlies dat normale melk wel heeft in de winter.

Daarbij werd in dit onderzoek een verrassend negatief verband ontdekt tussen klimaatverandering en melkkwaliteit.
Het bleek dat biologische melk hier veel minder last van heeft.
En relatief dus steeds beter wordt dan 'normale' melk.
Biologisch blijft eens te meer logisch.


Sommige producten verdienen ' ZEER GOED', inbegrepen alle NATUREL producten, die hier meestal niet vermeld worden (tenzij er een variant met smaakje bestaat), en melkproducten met zoetstoffen/voedingsvezels als OLIGOFRUCTOSE en INULINE (een goudmijn voor investeerders) - zoals de 'Goede Morgen' ontbijtdrink van Campina.

Drankjes met bacteriën, zoals BIOMILD en MILK AND FRUIT, zijn EXTRA GOED, zeker in combinatie met OLIGOFRUCTOSE, die een uitstekende voedingsbodem voor deze bacteriën vormt.
Deze bacteriën ruimen de slechte micro-organismen in je darmen op, en zijn onmisbaar bij een bacterie of virusinfectie of na een penicillinekuur.

De positieve werking van probiotische yoghurts/ kefir op darmproblemen staat buiten kijf.
Ook bij virusinfecties en bij allergie is er een positieve werking door een hogere productie van Interleukine 10 en 12 en IgA.

Voor andere claims, zoals antikankerwerking en weerstandverhoging bestaan aanwijzingen, maar nog geen afdoende bewijs...

Cholestorolverbetering is aangetoond, maar slechts in heel beperkte mate...

Zure melkproducten geven ook minder slijmvorming, en caseïneplaque in de ingewanden, dan gewone melk. Ze bevatten Lactase, het enzym dat Lactose afbreekt, en lactose afbrekende bacteriën (het meeste bij biogarde producten).
Dit is de voornaamste reden dat mensen met lactoseintolerantie (vaak donkerhuidigen) wel zúre melkproducten kunnen consumeren.
Ons vermogen om lactose af te breken kent z'n grenzen - als er chronische buikklachten zijn, moet er naar de melkconsumptie gekeken worden.

Kijk hier voor meer info over probiotica en darmziekten.



Op de volgende pagina worden negatieve berichten over melk en sojamelk behandeld, en staat de producttabel.



  1  2

NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...