Koffie
Koffie is omstreden: het bevat in geringe mate schadelijke stoffen van het branden, cafeïne, en mogelijk soms schimmelgif. De discussie gaat echter vooral over de cafeïne, die ongezond zou zijn.
Dat blijkt niet geheel te kloppen.
Door de cafeïne kan een koffiedrinker beschouwd worden als een soort 'softspeedgebruiker'.
Toch is een bak koffie voor een kind veel gezonder dan een glas cola...
Cafeïne blijkt de Blood Brain Barrier te versterken en de schadelijke gevolgen van hoge cholesterolgehalten te beperken. (Versluis, 011008, Chen et al 030408).
Twéé koppen koffie per dag lijken daarvoor voldoende, als koffie op ons hetzelfde effect heeft als op ratten...
De positieve werking van cafeïne op astma (en COPD) kan verklaard worden door de blokkering van de 'adenosinereceptoren'.
Koffie bevat ook stoffen, die de vetweefselvorming in het lichaam tegengaan, en daarmee overgewicht (Murase e.a. 2010).
Caffeine in combinatie met beweging blijkt een 62% lagere kans op huidkanker te geven. Caffeïne alleen geeft een 27% lagere kans, alleen beweging een 35% lagere kans... (Lu e.a. 04-2012). Deze combinatie gaf ook een 90% afname van schadelijke afscheidingsstoffen in het vetweefsel (mogelijk de verklaring voor de afname in kanker).
Koffie gaat tandbederf tegen. Het drinken van zwarte koffie zonder suiker helpt goed bij Diabetes type 2, verstoorde glucosetolerantie, astma-achtige aandoeningen en reuma (jicht). ! (20)
Cafeïnevrije koffie blijkt juist de kans op reumatische aandoeningen te vergroten !
Zie hier - volgens datzelfde onderzoek helpt ook thee tegen artritis, bij meer dan 3 koppen per dag.
Het drinken van 1 kopje koffie per dag vermindert de kans op levercirrose met 22% (A Klatsky, Archives of. Internal Medicine 166(11)2006).
Een stevige alcoholist is zo gebaat met 5 of 6 mokken !
Cafeïne aléén heeft niet het gezonde effect van koffie. Het gaat blijkbaar om de combinatie van de cafeïne met de specifieke flavonolen die in koffie voorkomen. Het gehele natuurlijke product. Dan is de cafeïne minder of niet schadelijk.
NADELEN
?
Dat veel koffie slecht is voor je hart, gaat vooral op voor het 'genotype F' (20% van de bevolking): mensen met dit genotype blijken bij meer dan 4 koppen koffie wel degelijk schade te kunnen ondervinden (de Volkskrant 18-03-06).
Zeker hartpatiënten die van koffie houden zouden hierop getest kunnen (moeten) worden.
Alle onderzoeken naar de effecten van koffie zouden dan ook het genotype mee moeten nemen, maar dat gebeurt niet.
Dat geeft vertekende beelden.
Vrouwen in verwachting moeten weinig koffie (en géén energiedrankjes) drinken: zeker niet meer dan 2 kopjes per dag - het risiko op verminderd geboortegewicht wordt anders groter... (BBC 02-11-08).
De nieuwste studies laten in de vroege zwangerschap een sterk vergoot risico op hartkwalen zien bij het kind bij 2 kopkes per dag ! (Medscape, 291208).
Koffie bevat cholesterol, die echter door het papier van de snelfilter wordt tegengehouden.
Koffie die op andere manieren is gezet (percolator, Griekse koffie, 'pruttelkoffie'), is in dit opzicht wèl schadelijk - ook zogenaamde 'Fresh Brew' koffieautomaten (veel op kantoren) ... (Consumentenbond nov 07)
Espressomachines en koffiepads - zoals Senseo - aanzienlijk minder... gelukkig voor de espressoliefhebbers.
En zoals gemeld, koffie bevat dus ook 'afweerstoffen' tegen haar eigen (en ander) cholesterol.