Alcohol
ALCOHOLISCHE DRANKEN zijn gegist, en bevatten daarom 'vrije' eiwitten (glutamaat), die bijdragen aan de dagelijkse belasting met eiwitten en hun reactieproducten (in bier worden soms nitrosaminen gemeten) - maar die ook de smaak bevorderen.
Al te paniekerig moet daar niet over gedaan worden.
Juist door het gisten (fermenteren) komen goede stoffen uit druiven en granen vrij, en wordt het positieve effect op de gezondheid verhoogd.
WIJN is soms verontreinigd met schimmelgif (een 'muffe' smaak), maar om die fles nu door te spoelen...
Toch bevatten wijn en bier ook gezonde stoffen, zeker rode wijn`.
Rode wijn schijnt met name kankerwerend te zijn, bier met name effectief tegen hart- en bloedvataantasting.
Over rode wijn verschijnen met enige regelmaat meer positieve berichten.
Het laatste (okt. 2007) is, dat rode wijn beschermt tegen bacteriën in het maag-darmkanaal - ook de 'maagzweerbacterie'.
Bier bevat
hop. In hop is een stof onderzocht - Xanthohumol - die een krachtige antikanker werking heeft. Voor die werking is een consumptie van minstens een liter nodig, maar dan is de alcoholconsumptie weer te hoog.
Het meest 'hoprijk' zijn de bruine bieren (zoals Ale, Stout en Dubbel)...
De alcohol zorgt ervoor, dat de bloedvaten meer verwijd raken, en er minder kans is op infarcten - wat met name voor 40-plussers van belang is.
Het consumeren van één (standaard) glas rode wijn of bier per dag (twee bij mannen) kan daarom AANBEVOLEN worden !
Méér beslist niet: metéén boven deze grens gaat de - altijd aanwezige - natuurlijke verontreiniging met methanol haar kankerveroorzakende rol spelen...
In tegenstelling tot eerdere berichten, is een beetje alcohol tijdens de zwangerschap juist goed voor het kind (zie het bovenstaande BBC bericht).
Noughton en Petrozzi hebben nov 2008 het metalengehalte van rode wijn bekeken:
Het bleek dat het grootste deel van de wijnen veel teveel metalen (zoals mangaan, chroom 6, koper, lood, nikkel en vanadium) bevatte -
alleen wijnen uit Italië, Argentinië en Brazilië bleken onder de schadelijkheidsnormen te zitten.
Sommige wijnen zaten zelfs op het honderdvoudige schadelijkheidsniveau.
De onderzoekers concluderen, dat het drinken van één glas rode wijn per dag al kan leiden tot ernstige gezondheidsschade, met name aan de hersenen, en kan leiden tot o.a. de ziekte van Parkinson.
Britse onderzoekers vertellen ons, dat zelfs gematigd drinken (één glas per dag) het risico op kanker bij vrouwen al met 5% verhoogt, en dat 11% van de borstkankergevallen wordt veroorzaakt door hogere alcoholconsumptie (BBC, 29-02-09).
In vervolgonderzoek (BBC 18-10-10) wordt daarom gepleit voor lager alcoholische wijn (van 10%), maar juist de lekkere rode wijn bevat 13-14%.
Mensen die een rode huid krijgen bij het drinken van alcohol, zijn extra in gevaar !
Nut e.a. (Lancet, 2010) concluderen op basis van een zorgvuldig samengestelde totaalscore, dat alcohol de meest schadelijke drug is - boven heroïne. crack en methamfetamine. En véél erger dan bijv. XTC, LSD en paddestoelen.
Tegenover deze negatieve berichten staan ook zeer positieve:
Ho e.a. (Pubmed 2009) rapporteren dat rode wijnen
de eiwitplaquevorming en hersenaantasting sterk verminderen, en dat de achteruitgang in leervermogen bij ouderen sterk afgeremd wordt. Daarbij zijn verschillende druivenrassen verschillend positief werkzaam.
Percival e.a. (univ. of Florida 2009) concluderen dat er grote verschillen bestaan tussen verschillende druivensoorten (en de manier van bereiding),
en dat het negatieve effect van alcohol (bij matige consumptie van 2 glazen) niet meetbaar is door het positieve effect van de antioxidanten in de wijn.
De resveratrol in wijn helpt daarbij om hart- en bloedvaten te beschermen (zie Combipil).
In een studie uit 2010 is gebleken, dat 'weekend-drinken' (met grotere hoeveelheden alcohol in het weekend, en door de week niets) grote risico's met zich meebrengt, terwijl iedere dag een beetje drinken dat niet doet.
Ook al is het totaalverbruik hetzelfde...
Reden waarom
het aantal hartziekten in Ierland hoger ligt dan in Frankrijk.
Hogere alcoholconsumptie blijkt sterk samen te hangen met een hogere NICOTINEBEHOEFTE bij matige rokers, zie Neuropsychopharmacology (2010 35, 692–701).
Een ander drankje, dat beter lijkt dan rode wijn, is SAFSAP op basis van Hibiscus, dat 4x zo veel anti-oxidanten - en resveratrol - bevat (Foodlog 2006). In een aantal landen in het Midden Oosten wordt frisdrank op basis van hibiscus en druivensap verkocht ('Egyptische wijn'). Die zijn in ons land niet verkrijgbaar.