AGF



Top 12 Landbouwproducten

Natuurlijk zijn bijna alle groenten en fruit gezond, maar de verschillen zijn groot. Wat in sommige producten wél zit, is in anderen weer niet, en omgekeerd... Sommige producten scoren hoog door hun flavonolen en vitaminen-gehalte... anderen door hun gehalte aan andere waardevolle stoffen... Variatie is daarom belangrijk !

 
GROENTEN FRUIT OVERIG
Broccoli Acerola kers* noten(olie) *
Spruitjes Bessen * LIJNZAAD(olie)*
Artisjok pruim perzik abrikoos knoflook
Spinazie kersen rozenbottel
paddestoelen vijgen gember
kool * dadels sesamzaad
Tomaat* kiwi olijf(olie)
Ui en PrEI bananen kruiden *
BONEN* Ananas boekweit
witlof passievrucht AMARANT
bittersla * mango CACAO
raapstelen Appels PINDA'S



* OPMERKINGEN

  • de volgorde in deze lijst is behoorlijk discutabel. Elk product heeft zijn unieke waardevolle karakteristieken. Er is gekeken naar de voedingswaarde, waarde voor de gezondheid, en naar de mate waarin producten gebruikt (kunnen) worden.
  • koolsoorten: voorgesneden kool, behalve Chinese kool. Boerenkool springt eruit, meer nog dan bloemkool.
  • bittersla: andijvie, krulsla, lila rosso, veldsla. Wintersla uit kassen is veel minder waard, en bevat teveel nitraat.
  • tomaat: verhit.
  • bonen: vooral groene bonen, alle linzen, adukibonen, zwarte bonen en erwten
  • bessen: frambozen, bramen, aardbeien, zwarte bessen en bosbessen, cranberries, acai.
  • noten/ lijnzaadolie mag niet verhit worden. De beste noten zijn amandelen, walnoten, hazelnoten, pistachenoten en paranoten.
  • lijnzaad(olie) bevat het meeste alfalinoleenzuur (Omega 3) van alle zaden en noten.
  • de beste kruiden: rozemarijn, oregano, thym, bonenkruid, geelwortel, fenegriek, komijn, kummel, lavas, basilicum, koriander, dille, tuinkers en citroenmelisse.... en er zijn veel meer goede kruiden (zie Supplementen).
  • thee en koffie worden niet meegenomen omdat het drankjes zijn - anders zouden ze erin staan.
  • producten die niet in deze top 12 staan, zijn vaak toch super gezond !
  • soja is discutabel. Aan de ene kant zijn er enorm positieve effecten van soja vastgesteld. Dat was wel met traditioneel bereidde (gefermenteerde) soja. Over 'industriële' (o.a. met zoutzuur bereidde) soja in sojamelk, veevoer en vegaburgers bestaan gegronde twijfels.
NIEUWS
Datum
{datum} {inhoud}



 

PAGINA OVERZICHT
laden...